Ensi lauantaina Turun keskustaan, Aurajokirantaan sekä Ruissalon upeisiin maisemiin levittäytyy taas tuhatpäinen Paavo Nurmi Marathon -juoksijoiden joukko. Paavo Nurmi Marathonia on juostu vuodesta 1992 alkaen ja seuraava, järjestyksessään 23. Paavo Nurmi Marathon juostaan tämän viikon lauantaina 28. kesäkuuta. Tapahtumassa voi juosta täysmarathonin, puolimarathonin tai 10 kilometrin matkan.

Tervetuloa Hyvinvoinnin omaan kisakatsomoon!

Koska tapahtuman juoksureitti kulkee aivan Hyvinvoinnin Tavaratalon vierestä, pystytämme kisapäivänä toimipisteellemme kaikille avoimen kisakatsomon! Tule siis sinäkin joukkoomme tsemppaamaan juoksijoita ja viettämään mukavaa lauantai-päivää kanssamme. Voit maistella paikan päällä tarjoamaamme Maxim-kisajuomaa ja osallistua selfie-kuvakisaan. Kuvakisaan osallistuneiden kesken arvomme tuotepalkintoja sekä lahjakortteja Hyvinvoinnin Tavarataloon.

Kisakatsomo sijaitsee osoitteessa Juhana Herttuan Puistokatu 3. Autolla paikan päälle saapuville tarjoamme ilmaisen pysäköinnin Hyvinvoinnin Tavaratalon pihalta. Tulethan paikalle klo 11.30 alkaen! 

Hyvinvoinnin porukka myös mukana juoksemassa

Hyvinvoinnin Tavaratalolta tänä vuonna juoksuun osallistuvat kauppias Tomi, asiakaspalvelupäällikkö Jutta sekä markkinointi- ja talousassistentti Jami. Kyselläänpä hieman heidän juoksutaustastaan sekä odotuksistaan kisan suhteen.

Tomi

Mille matkalle osallistut?
Alunperin oli tarkoitus osallistua puolimaratonille, mutta polven oireilusta johtuen matkaksi valikoitui 10 km.

Oletko osallistunut juoksukisoihin aiemmin?
10 km kilpailuja on viime vuosina tullut juostua vuosittain, tämä vuonna keväällä Masku Maratonilla.

Kuinka kauan olet harrastanut juoksua?
Juoksua en ole itseasiassa kovin säännöllisesti harrastanut, toki viimeisten vuosien aikana kyllä enemmän. Itse tykkään liikkua luonnossa patikoiden, koiria ulkoiluttaen tai kuntosuunnistaen, mutta pyöräily on omista lajeista se läheisin.

Mistä kipinä kisaan osallistumiseen alkoi?
Tästä voi kyllä syyttää työkavereiden haastetta. 😀

Millaisella aikatavoitteella lähdet matkaan?
Perinteisestihän omaa ennätystä pitäisi lähteä aina tavoittelemaan, mutta ottaen huomioon terveystilanteen lähinnä päämääränä on päästä terveenä maaliin ja nauttia kisafiiliksestä!

Kuinka varaudut suureen kisapäivään?
Edellisenä päivänä tulee tavallisesti nautittua pientä hiilihydraattitankkausta esimerkiksi pastan muodossa ja käytyä kevyellä lenkillä. Kisapäivänä puolestaan nesteytystä ja lihasten avaamista ja lämmittelyä.

 

Jutta

Mille matkalle osallistut?
10 km.

Oletko osallistunut kympille aiemmin?
En ole, tämä on ensimmäinen juoksutapahtuma jossa olen itse juoksemassa.

Kuinka kauan olet harrastanut juoksua?
Aloitin juoksemisen elokuussa 2013 juoksukoulussa.

Mistä kipinä juoksuharrastukseen ja kisaan osallistumiseen alkoi?
Kipinä juoksemiseen lähti siitä, että kaipasin urheiluharrastuksiini jonkin uuden aerobisen liikuntamuodon. Olen aina ennen inhonnut jouksua, mutta työkaverin kertomukset juoksukoulusta sai minut lähtemään sinne mukaan ja sille tielle on jääty :). Jo juoksukoulun aloittaessani päätin, että kesällä 2014 täytyy juosta jossakin tapahtumassa, jotta juoksukoulussa käymisellä olisi selkeä tavoite.

Millä tavalla olet harjoitellut juoksua yleensä ja/tai kisaa varten?
Kisaa varten en ajatellut erityisemmin muuttaa mitään, parina edellisenä päivänä otan varmaan normaalit treenit kevyemmin tai saatan jopa pitää välipäiviä, miltä nyt kropassa sitten tuntuu. Viikottaisiin treeneihin kuuluu juoksua (ja/tai muuta aerobista) ja salilla käyntiä, nykyisin harvakseltaan ohjattuja jumppia ja venyttelytunteja. Lepopäiviä on normaalina viikkona yksi tai kaksi.

Millaisella aikatavoitteella lähdet matkaan?
Jos nyt edes maaliin pääsee, niin hyvä on ;). Tavoitteena on kuitenkin päästä alle 1h 10 min ja todella onnellinen olen, jos menee alle tunnin. Sitten täytyy kyllä olla todella hyvässä vireessä juoksupäivänä, jos alle tunnin pääsen! Jos on kesän äärikeli, 1 h 10 minuutin ylityskään ei tunnu pahalta. Kaatosade tai tukahduttavan kuuma ei ole lempikelejäni juostessa.

Kuinka varaudut suureen kisapäivään?
Kuuntelen kroppaa muutamia päiviä ennen ja treenailen tai olen treenaamatta sen mukaan.
Tarkkailen pari edellistä päivää tarkemmin mitä syön. Juoksupäivänä en syö liian aikaisin enkä liian myöhään ennen juoksua. Tarkistan sääennusteen ja pukeudun sen mukaan.

Jami

Mille matkalle osallistut?
Osallistun kympille, alun perin tarkoituksena oli kokeilla ensi kertaa puolimaratonia, mutta vaivat ja harjoittelun vähyys johtivat siihen että tästä suunnitelmasta jouduttiin luopumaan.

Oletko osallistunut juoksutapahtumiin aiemmin?
Kymppejä juoksutapahtumissa on takana nyt varmaan n. 6 kpl. Näistä 2 kpl tänä vuonna ja tämä kolmas kerta Paavo Nurmi Maratonilla putkeen.

Kuinka kauan olet harrastanut juoksua?
Syksyllä tulee kolme vuotta täyteen siitä, kun ensi kertaa lenkille lähdin ihan juoksun treenaamista silmälläpitäen. Sitä ennen on tullut epäsäännöllisesti lenkillä käytyä mm. jalkapalloharrastuksen vuoksi.

Mistä kipinä juoksuharrastukseen/kisaan osallistumiseen alkoi?
Kolme vuotta sitten tuli juurikin Paavo Nurmi Maratonia katsoessa tehtyä lupaus osallistua seuraavana vuonna itsekin kyseiseen tapahtumaan. Tämä pakotti aloittamaan treenaamisen, vaikken koskaan mikään intohimoinen lenkkelijä ole todellakaan ollut. Sen jälkeen onkin nälkä kasvanut syödessä ja innoittanut yrittämään uudestaan ja uudestaan tulosten parantamista sekä parempaan kuntoon pääsemistä. Juoksutapahtumat ja tulosten seuraaminen ovatkin olleet homman suola, vaikka aina ei lenkki samalla lailla maittaisikaan.
  
Millä tavalla olet harjoitellut juoksua yleensä (ja/tai kisaa varten)?
Juoksua olen harjoitellut juoksukoulun ryhmässä, joka itselle on ollut helpompaa kuin yksin lenkille lähteminen. Keväällä treenejä kertyi keskimäärin 2 viikossa, jonka lisäksi jalkapallo ja salitreenejä on tullut tehtyä epäsäännöllisen säännöllisesti. Viimeisten parin kuukauden aikana on tosin harjoittelu jäänyt vähiin erilaisten vaivojen ja sairasteluiden vuoksi, joten lähtökohta juoksuun ei aivan ihanteellinen ole.

Millaisella aikatavoitteella lähdet matkaan?
Normaalisti tavoitteeni kympillä on jo pitkään ollut tunnin alittaminen, joka on harmittavasti jäänyt usein hyvinkin pienellä erolla saavuttamatta. Mutta koska harjoittelu on jäänyt viime aikoina hyvinkin vähiin eikä omasta kunnostakaan ole varmuutta, lähden tällä kertaa vaan nauttimaan kisan tunnelmasta asettamatta sen kummempia aikatavoitteita.

Paavo Nurmen pääyhteistyökumppanina toimii Maxim, jonka tuotteita löydät myös Hyvinvoinnin Tavaratalon valikoimasta. Maxim-tuotteita voi tilata meiltä nyt edulliseen kisahintaan täältä!