Kirjoittaja: Hanna Jormanainen,
tuotepäällikkö / Voimaruoka

Uusia proteiinituotteita syntyy kuin sieniä sateella ja riittävä proteiinin saanti tuntuu olevan aiheena nyt muidenkin kuin salimarkkujen ja fitnesskissojen pukuhuonekeskusteluissa. Miksi siitä proteiinista sitten vouhotetaan joka paikassa? Siksi, että proteiinia tarvitsevat kaikki. Ravinnosta saatavat proteiinit eli valkuaisaineet ovat välttämättömiä elämälle ja toimivat sekä suoja- että energiaravintoaineita. 

Proteiinit tulee saada ravinnosta ja ne osallistuvat olennaisesti lihasmassan kasvun lisäksi myös sen ja luuston normaaliin ylläpitoon sekä kudosten uusiutumiseen kaikenikäisillä ja hormonitoimintaan. Proteiinia saadaan lihan lisäksi mm. palkokasveista, pähkinöistä, siemenistä ja proteiinilisistä. Jotta elimistö pystyy hyödyntämään näissä muodoissa olevan proteiinin kunnolla, ruuansulatuksen tulee olla kunnossa.

Proteiinit pitävät myös kylläisenä ja antavat pitkäkestoista energiaa, jolloin ne toimivat usein tehokkaana painonhallinnan tukena. 

Paljon proteiinia tarvitaan?

Suuntaa antava sääntö riittävälle proteiinisaannille on noin 1,1–1,5 g proteiinia päivässä painokiloa kohden. Saannin tarve kasvaa urheilijoilla, kasvavilla lapsilla, ruuansulatusvaivoista kärsivillä ja ikääntyvillä. Esimerkiksi kevyttä hyötyliikuntaa harrastava 18–64 vuotias 60 kiloinen nainen tarvitsee noin 72 g proteiinia päivässä ja yli 64 vuotias 82 g. Tämä tarkoittaa esim. 200 g kalaa, 100 g papuja ja 1-2 kananmunaa. Samankokoisella aktiiviliikkujalla määrä nousee 90-100 g, jolloin jaksamisen tueksi on monesti syytä ottaa hyvin imeytyvät proteiinilisät. Miehillä määrä on suurempi.

Kaikki siis tarvitsevat proteiinia, mutta yksistään sekään ei kyllä riitä, etenkin jos tavoitteena on terveellinen kehonkoostumus vailla ylipainoa. Jos siis tuntuu, että ravintotottumuksissasi olisi ainakin tämän osalta petraamisen varaa, ota vastaan kolmen viikon Voimaruoka-aamiaiskuuri.

Helppo ja tehokas kolmen viikon aamiaiskuuri

Jos tuntuu, ettet malta syödä tarpeeksi proteiinia tai muutenkaan monipuolisesti pitkin päivää, aloita aamiaisesta. Runsasenerginen ja proteiinipitoinen aamupala on nimittäin päivän tärkein ateria, joka rytmittää loppupäivän syömisen ja energiatasot. Oikeanlainen, proteiinipitoinen aamiainen heijastuu kehossa energisyytenä ja mässäilyn vähenemisenä, koska pysyt kylläisenä. Vaikutukset näkyvät jaksamisen ohella kehon rasvamassassa.

Korvaa Voimaruoka Wholefood 360 -aamiaisella leivät, myslit ja murot, ja huomaat positiivisia vaikutuksia muutamassa viikossa. Käytä kuten haluat: mitallinen jugurtin tai chiavanukkaan sekaan, lisää puuroon, valmista smoothie tai kiireaamuina sekoita nopeasti shakerissa nesteeseen. Kaikki tärkeimmät ravintoaineet ovat oikeassa suhteessa, samasta pussista helposti päivittäin.

Helppo & proteiinipitoinen Voimaruoka-aamiainen:

1) Unohda aamuleipien askartelu.

2) Lisää mittalusikallinen 360 Wholefood sekoitusta jugurttiin tai puuroon tai valmista helppo smoothie esim. jäisten marjojen ja nesteen kanssa.

3) Herkuttele nopea ja terveellinen aamiainen

4) Nauti energiasta ja kehon muutoksista muutaman viikon jälkeen

kuva: Sarianne Solio

Voimaruoka 360-jauheet ovat luonnollinen sekoitus grass fed hera- tai herneproteiinia, ravintorikkaita siemeniä, pähkinää, kookosta mantelia, ravintohiivaa ja psylliumia jauhettuna. Yhdessä pussissa on yli 40 % proteiinia, yli 20 % hyvää rasvaa, hyviä kuituja vatsalle sekä vain aavistus hiilareita. Proteiini on hyvin imeytyvässä muodossa joten se antaa roimasti pitkäkestoista ja kylläisenä pitävää energiaa ilman vatsanväänteitä. Ilman sokeria, ilman keinotekoisia lisäaineita herkullisesti ja näppärästi koko perheelle yhdestä pussista.

Makuina vanilja, suklaa ja vegaaninen kookos.

Tilaa Voimaruoka 360 Wholefood -tuotteet tammikuun ajan – 20 % täältä!