Kirjoittaja: ravintovalmentaja Sami Sundvik

Studio55.fi -ohjelmassa vieraillut erikoislääkäri Raimo Sulkava kertoo, miksi B12 on tärkeä vitamiini elimistölle, ja mitä vitamiinin puutos aiheuttaa.

Geriatrian ja neurologian erikoislääkärin Raimo Sulkavan mukaan B12-vitamiini on aine, jota tarvitaan hyvin monipuolisesti elimistön ja solujen toiminnassa.

Vitamiinin puutos voi aiheuttaa monia, vakavia oireita.

– Ehkä tunnetuin asia on se, että se (puutos) voi aiheuttaa muistiongelmia ja muita kognitiivisia, älyllisiä ongelmia, Sulkava kertoo.

Muistiongelmien lisäksi puutos aiheuttaa muun muassa ääreishermon vaurioita, anemiaa, aloitekyvyttömyyttä ja masennusta.

Sulkava kertoo, että tutkimusten mukaan 12 prosentilla yli 65-vuotiaista on liian matala B12-vitamiinitaso. Sulkavan mukaan yli 55-vuotiaiden pitäisi ehdottomasti tarkistaa säännölliesti B12-vitamiinitasonsa.

– Ainakin kertaalleen tosiaan noin 55-60 ikävuoden seuduilla pitäisi määrittää B12-vitamiini(arvo). Jos arvo on normaali, pitäisi se tarkastaa 2-3 vuoden välein, sanoo Sulkava.

Lähde 

 

B12-vitamiinia saa eläinkunnan tuotteista – eli varsinkin vegaanille B12-ravintolisä on erittäin tärkeä.

Puhdas+ B12 vitamiini on kotimaassa valmistettu, lisäaineeton B12-vitamiinisuihke. Maku tulee puolukka- ja pihlajanmarjamehutiivisteestä, makeutukseen on käytetty lisäksi ksylitolia.

Puhdas+ B12-vitamiinin löydät tästä linkistä

Muita yksinkertaisia asioita tukemaan hyvää muistia 

1. Liiku luonnossa

Esimerkiksi metsässä kävely tukee tutkimusten mukaan mm. rentoutumista ja stressinhallintaa, ja on hyväksi mielenterveydelle. Yksin tai seurassa, ilman kiirettä – muista että sää on pelkästään pukeutumiskysymys

2. Syö paljon marjoja ja vihanneksia

Varsinkin kotimaiset mustikat tukevat aivojen hyvinvointia. Syö paljon kotimaisia marjoja, mielellään joka päivä.

3. Muista myös terveelliset rasvat

Pähkinöitä, manteleita, oliiviöljyä, avokadoa – sopivasti myös tyydyttyneitä rasvoja, kuten kananmunia ja voita. Omega-3 rasvahappoja saa kalasta, mutta laadukkaan kalaöljyn käyttö on myös suositeltavaa.

4. Haasta aivojasi

Täytä sudokuja, opiskele uusi kieli, lue monipuolisesti – opettele uusia asioita.

5. Vihreä tee ja kahvi

Pari kupillista vihreätä teetä (luomuna) ja pari kupillista kahvia tukevat nekin aivojen hyvinvointia. Jos olet herkkä kofeiinille, älä juo kahvia enää klo 14 jälkeen.

6. Kokeile fosfoseriinia

Fosfoseriini voi tutkimusten mukaan parantaa muistia vanhemmilla ihmisillä – sen lisäksi fosfoseriini voi auttaa alentaman kortisolitasoja, eli se sopii loistavasti jokaiselle kiireiselle ja stressaantuneelle aikuiselle. Fosfoseriini sopii myös jokaisella kovaa treenaavalle kovimmille treenikausille.

Fosfoseriinin löydät tästä linkistä

Näillä yksinkertaisilla ohjeilla pidät muististasi hyvää huolta.

Kaikki Puhdas+ -tuotteet 5.6.2017 asti -25 %
koodilla PUHDAS22

Siirry ostoksille tästä!