Kirjoittaja:
Timo Kosonen, ravintovalmentaja

Kevään korvalla alkaa keskustelu kevätväsymyksestä. Mikä se on, mikä sen aiheuttaa? Vai onko pimeän kauden vaihtuminen valoisaan kauteen ja sen mahdolliset vaikutukset vuorokausirytmiin syynä väsymyksen lisääntymiseen?

VALON MÄÄRÄ VIRKISTÄÄ JA VÄSYTTÄÄ

Voisiko syynä olla todellakin valoisuuden lisääntyminen, joka voisi häiritä yöunta eikä ihminen nuku tarpeeksi. Unenlaatua, erityisesti nukahtamisongelmaa voi kokeilla helpottaa ottamalla käyttöön unentuloa helpottavaa melatoniinia. Tämä vaikutus tulee nopeasti esille, jos siitä on kyse. 

Jotkut ovat arvelleet kevätväsymyksen liittyvän siitepölyallergioihin. Vaikka meillä olisi lunta maassa, kevättuulet tuovat Keski-Euroopasta helmikuusta eteenpäin puiden siitepölyä. Siitepöly saattaa olla yksi tekijä kevätväsymyksen taustalla. Allergikoilla immuunipuolustus joutuu koetukselle ja se rasittaa kehoa ja vie puhtia päivän askareista. Immuunipuolustuksesta kannattaa pitää huolta syömällä hyvin, liikkumalla ja tarvittaessa nauttimalla ravintolisiä.

RAUDAN PUUTE ON YLEISIN ANEMIAN SYY

Raudanpuuteanemiat ovat koko Euroopassa suurin yksittäinen ravintoaineisiin liittyvä ongelma. Sitä saadaan liian vähän ravinnosta. Rauta osallistuu hapen kuljetukseen kehossa ja happi taas osallistuu energiantuottoon. Jos hemoglobiiniarvo on matala, saattaa se riittää selittämään väsymystä ja puhdittomuutta. Kokeile rautakuuria esim. kahden kuukauden ajan ja tarkkaile lisääntyykö energisyys. 

MONIPUOLINEN B-VITAMIINI

B-ryhmän vitamiinit osallistuvat myös energian tuottoon, jokainen B-vitamiini omalla tavallaan. Jo yhdenkin B-ryhmän vitamiinin vähäinen saanti saattaa vaikuttaa mm. jaksamiseen, energisyyteen. Jos kehon energiayhdisteen ATP:n tuotto heikkenee, vaikuttaa se välittömästi solujemme, lähinnä entsyymien toimintaan. B-ryhmän vitamiinit ovat vesiliukoisia, ylimäärä poistuu virtsan mukana. Ihmiselle välttämättömiä B-ryhmän vitamiineja on 8. Niitä kaikki on yleisesti monivitamiinivalmisteissa. Ruokavaliosta on hankala määrittää mitä B-vitamiinia se sisältää ja onko sitä riittävästi. B-vitamiinin syönti on erityisen hyödyllistä silloin kun on paljon stressiä, juot paljon kahvia tai et ehdi kiinnittämään riittävästi huomiota ravintoon. Erityisesti vegaanit, heidän on myös lähes mahdotonta saada ravinnostaan B12-vitamiinia, joka on tärkeä punasolujen normaalin toiminnan kannalta ja siten energiantuoton osalta.

LAIHDUTTAMINEN LISÄÄ SUOJARAVINTEIDEN TARVETTA

Kevään tullen suomalaiset aloittavat laihdutuskuurit. Ravinnon saantia vähennetään siinä toivossa, että paino putoaa. Hyvä niin. Oletko tullut ajatelleeksi, että laihduttajalle ei ole itsestään selvää, että kaikki tarvittavat vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet saadaan vähäisestä määrästä laihduttajan ruokaa? Samalla kun syömisestä nipistetään, välttämättömien ravintoaineiden saanti vähenee. Välttämättömiä ravintoaineita täytyy saada Suomalaisten suositusten mukaisesti ravinnon määrästä riippumatta. 

Vastustuskyky on parhaimmillaan, kun keho saa tarvitsemansa ravintoaineet, riittävästi lepoa ja sopivasti liikunnallista rasitusta. Immuunipuolustukselle tärkeiden ravintoaineiden kuten A- ja C-vitamiinin, useiden B-ryhmän vitamiinien, sinkin, raudan, seleenin ja D-vitamiinin saannista pitää huolta. Jos näitä ei saada tarpeeksi laihduttajan ruokavaliosta, täytyy ne ottaa monivitamiinivalmisteista. Usein nämä kaikki löytyvät samasta tabletista ilman että täytyy ottaa useita tabletteja päivässä. 

Monivitamiinivalmisteet sisältävät yleensä tärkeimmät vitamiinit ja hivenaineet ja pieniä määriä kivennäisaineita. Näiden lisääminen laihduttajan ruokavalioon saattaa yllättäen lisätä vireyttä ja jaksamista ja karkottaa väsymystä.

Virkeänä kevätaamuun

Vida-tuotteet nyt -25 % edullisemmin
Hyvinvoinnin Tavaratalosta kampanjakoodilla VIDA10
Etu voimassa 13.3.2017 asti.

Siirry ostoksille tästä!