Suuren suosion saaneet tuotevertailut saavat tällä kertaa jatkoa aikuisten rasvahappovalmisteista! Muun muassa aiemmin kirjoittamani lasten omega-3-tuotteiden vertailun löydät täältä.

Mitä rasvahapot ovat?

Rasvahapot yleisesti ottaen ovat ravinnossa olevien rasvojen happoja. Rasvahapot voivat olla joko tyydyttyneitä, kertatyydyttymättömiä tai monityydyttymättömiä.

Rasvahappovalmisteissa käytetään tyydyttymättömiä rasvahappoja niiden ollessa elimistölle tärkeitä ja tarpeellisia, kun taas tyydyttyneet rasvat mm. nostavat veren kolesterolitasoja liian suureksi.

avokado_kuvaTyydyttymättömiä (sekä kertatyydyttymättömiä että monityydyttymättömiä) rasvahappoja kutsutaan myös omega-rasvahapoiksi ja ne ovat merkittävä tekijä terveydellemme. Ne osallistuvat mm. rasva-aineenvaihduntaamme sekä sokeriaineenvaihduntaamme monen muun mukana! Valitettavasti yhä useampi saa kuitenkin liian vähän hyviä rasvoja ravinnostaan ja huonojen rasvojen osuus taas on liian suuri. Hyvien rasvojen luontaisia lähteitä ovat mm. kasviöljyt, (rasvaiset) kalat ja pähkinät, kun taas huonoja rasvoja saa helposti rasvaisesta lihasta, rasvaisista maitotuotteista, voista jne.

Paljonko rasvaa tarvitaan?

Rasvoja tulisi kokonaisuudessaan saada noin 25- 40 % kokonaisenergian määrästä. Tästä määrästä vähintään 2/3 osaa tulisi olla hyvää, pehmeää tyydyttymättömiä rasvahappoja sisältävää rasvaa ja maksimissaan 1/3 sitten taas huonoa, kovaa, tyydyttynyttä rasvaa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että miesten tulisi syödä keskimäärin noin 85 grammaa rasvaa päivittäin ja tästä rasvan määrästä tulisi vähintään 60 grammaa olla pehmeää rasvaa ja maksimissaan 25 grammaa kovaa rasvaa. Naisilla kokonaisrasvan määrä olisi keskimäärin 60 grammaa, josta vähintään 40 grammaa pehmeää rasvaa ja 20 grammaa kovaa rasvaa. Laskutoimituksessa on käytetty keskimääräistä miehen ja naisen päivittäistä energiatarvetta ja 25% rasvan määrää.

Omega-rasvahappojen tarve

Omega-rasvahapot jaetaan yleisesti neljään ryhmään, omega-3, omega-6, omega-7 ja omega-9 -rasvahappoihin. Ihmiselle välttämättömiä näistä ovat omega-3-rasvahapot sekä omega-6-rasvahapot, eli elimistö ei pysty tuottamaan niitä itse ja ne on saatava ulkoisista lähteistä. Jonkin verran elimistö pystyy kuitenkin tuottamaan omega-7-rasvahappoja sekä omega-9-rasvahappoja.

Lue lisää omega-3-rasvahapoista verkkokauppamme puolelta, täältä! Omega-6-rasvahapoista voit lukea täältä, omega-7-rasvahapoista täältä ja omega-9-rasvahapoista täältä!

Valmisteet vertailuun

omega-tuotteetVertailuun otin jälleen tuotteita myydyimpien tuotteiden listaltamme rasvahappovalmisteiden päätuoteryhmästä. Eri valmisteita on saatavilla valikoimassamme satakunta. Vertailuun pääsivät mukaan:

Eskimo-3 Pure kalaöljykapseli
Leader Vahva E-EPA 500 mg
Lysi Omega-3 D-vitamiini
Möller Tupla
Omegat-3-6-7-9
Tri Tolosen E-EPA 500 mg
Vahva Tyrniöljy + Mustikka Omegat
Vida Vahva Omega-3
Vitamar 1000

Taulukoin annoskoon, annoksen määrän, päivittäisannoksen hinnan laskettuna suurimmasta saatavilla olevasta pakkauskoosta sekä omega-3-rasvahappojen kokonaismäärän sekä omanaan mahdollisen omega-3-rasvahappojen pilkotun muodon (ALA, EPA, DHA), määrän sekä muut ilmoitetut vaikuttavat aineet. Näet taulukon paremmin, kun klikkaat sen auki!

rasvahappotaulukko

Vertailua..

Jos kyseessä olisi ollut pelkkä omega-3-rasvahappojen vertailu, olisi vertailun tulokset näiden tuotteiden osalta annosvahvuudessa olleet selkeät, mutta koska kyseessä on rasvahappojen vertailu kokonaisuudessaan, on tulkinta hankalampaa ja siksi tulee katsoa muitakin määreitä. Taulukkoon on kuitenkin merkitty tällaisenaan kalleimmat päiväannokset punaisella, halvimmat vihreällä. Omega-3-rasvahappojen määrästä on niin ikään tehty huomiomerkinnät, eniten päiväannoksessa sisältävien omega-3-rasvahappojen määrä vihreällä ja pienin määrä punaisella.

Lohesta ja avokadotahnasta saat hyviä rasvahappoja, herkullisesti!

Lohesta ja avokadotahnasta saat hyviä rasvahappoja, herkullisesti!

Yksin omega-3-rasvahappoja suositellaan saatavaksi noin 1 % ravinnon kokonaisenergiasta. Jos esimerkiksi kokonaisenergian määrä päivän aikana on 2000 kcal, olisi omega-3-rasvahappojen määrän hyvä olla noin 2000 mg eli 2 g. Tähän pääsee vertailuissa Vitamar 1000, kun otetaan suurin suositeltu päiväannos sekä Eskimo-3 Pure, jos vuorokausiannoksena on kaksi kapselia (suositusannostus 1-3 kapselia). Molemmissa tuotteissa on myös omega-3-rasvahappoja EPA:na sekä DHA:na, Vitamarissa vielä näiden lisäksi E-vitamiinia!

Etsiessämme kuitenkin monipuolista rasvahappovalmistetta katse kohdistuu Omegat-3-6-7-9 -tuotteeseen, koska se sisältää kaikkia neljää omega-rasvahappoa ja näiden lisäksi vielä A-vitamiinia sekä E-vitamiinia. Toinen kaikkia neljää rasvahappoa sisältävä tuote on Vahva Tyrniöljy + Mustikka Omegat. Molemmissa tuotteissa annostus on kaksi kapselia, Omegatista riittää kuitenkin kymmeneksi päiväksi pidempään yhdestä pakkauksesta ja se on myös annoshinnaltaan edullisempi, kuin Vahva Tyrni + Mustikka Omegat. Plussaa tyrni-mustikassa on itse valmisteen kalattomuus, jos etsii kasviperäistä omega-rasvahappojen lähdettä. Itse kapseli on kuitenkin eläinperäinen, joten siltä osin tuote ei sovellu esim. vegaaneille.

Annoshinnoissa ei ollut yllätyksiä, vahvemmat ja monipuolisemmat tuotteet olivat loogisesti kalliimpia, eli vertailun kaikissa tuotteissa näitä määreitä verrattaessa hinta ja laatu kohtaavat hyvin.

Lue lisää tuotteista verkkokauppamme puolelta ja tilaa suosikkisi!