Kirjoittaja: ravintovalmentaja Sami Sundvik

Oletko stressaantunut – muistatko vielä miltä olo tuntuu lomalla, kun kaikki stressi on unohtunut? Suuri työmäärä ei esimerkiksi aina automaattisesti aiheuta stressiä – vaan stressi on henkilön subjektiivinen kokemus hallitsemattomuuden tunteesta. Mitä enemmän elämässä kokee olevan asioita joihin ei voi itse vaikuttaa, sitä enemmän henkilö kokee kärsivänsä stressistä.

stressi2

Oman stressitason tunnistamista voi oppia, ja omaa stressiä voi opetella hallitsemaan yksinkertaisilla keinoilla. Stressitason seurantaan on olemassa paljon erilaisia mittareitakin, mutta mm. heikentynyt unenlaatu, ruokahaluttomuus, jatkuva flunssa, vatsavaivat ja krooniset kivut voivat olla merkkejä pitkittyneestä stressistä.

Jos koet olevasi stressaantunut ja elimistösi oireilee esimerkiksi ruoansulatusongelmilla tai unettomudella, asiaan kannattaa luonnollisesti puuttua – seuraavassa muutama yksinkertainen työkalu jota jokainen voi helposti hyödyntää.

1. Nuku riittävästi

Optimaalista olisi pyrkiä säännölliseen unirytmiin, myös viikonloppuisin. Aikuinen ihminen tarvitsee keskimäärin kahdeksan tuntia laadukasta unta. Jos et nuku hyvin, pyri selvittämään ja ratkaisemaan asia. Vaikka uniongelmien alkuperän selvittäminen tuntuu joskus todella haastavalta, suosittelen ehdottomasti etsimään asiaan perehtyneen ammattilaisen apua. Hyvä uni on kaiken terveyden tärkein peruspilari.

2. Harrasta palauttavaa liikuntaa

Stressaantuneena kovatehoinen salitreeni ei välttämättä ole hyvä ajatus. Jooga, pilates ja rauhalliset kehonhuoltoon painottuvat tunnit sekä luonnossa kävely ovat parempia vaihtoehtoja. Muista että kovatehoinen liikunta kannattaisi ajoittaa päättymään vähintään neljä tuntia ennen aiottua nukkumaanmenoaikaa.

3. Syö terveellisesti

Vähemmän sokeria ja eineksiä, syö enemmän vihanneksia ja marjoja. Opettele tekemään itse yksinkertaista ja ravitsevaa ruokaa, yksinkertaisista ja puhtaista ruoka-aineista.

Kahvin ja teen juontia kannattaa rajoittaa. Kofeiini on keskushermostoon vaikuttava piriste, joka vaikuttaa helposti heikentävästi unen laatuun varsinkin liian myöhään juotuna. 1-2 kupillista kahvia aamun tai aamupäivän aikana tukee vireystasoa ja parantaa keskittymiskykyä, mutta suurempia määriä kahvia kannattaa välttää varsinkin stressaantuneena.

Vihreän teen ja matcha-teen sisältämä teaniini-niminen aminohappo rentouttaa samalla kun juomien sisältämä pieni määrä kofeiinia piristää sopivasti. Vihreä tee tai matcha-tee on monelle hyperaktiiviselle huomattavasti kahvia parempi vaihtoehto. Molemmilla juomilla on myös valtavasti muita terveysvaikutuksia, mm. sydän- ja verisuoniterveyteen liittyen.

4. Vähennä alkoholin käyttöä

Vaikka alkoholia käytetään usein rentoutumiseen, se heikentää nopeasti unen laatua – ja saattaa valitettavasti johtaa riippuvuuteen. Kohtuukäytön rajana pidetään naisilla yhtä ja miehillä kahta alkoholiannosta vuorokaudessa. Kohtuukäytön terveysvaikutuksista on puhuttu paljon, mutta uusimpien tutkimusten mukaan tämä johtuu todennäköisesti turkimusten virheellisestä tulkinnasta ja väärästä tutkimusasetelmasta.

Alkoholi vaikuttaa myös nopeasti unenlaatua heikentävästi. Jos haluat nauttia alkoholia, juominen pitäisi lopettaa vähintään kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa.

5. Muista sosiaaliset suhteet

Ystävät, perhe ja parisuhde – joidenkin lääkäreiden mukaan hyvät sosiaaliset suhteet ovat tärkein yksittäinen osa-alue ihmisen terveydestä puhuttaessa. Muista varata aikaa läheisillesi, ja vietä aikaa ystäviesi seurassa.

6. Liiku luonnossa

Luonnossa liikkuminen, esimerkiksi kävely koiran kanssa, on tutkitusti yksi parhaita tapoja purkaa stressiä. Luonnossa liikkuminen ei vaadi aikataulua, eikä kannata stressata esimerkiksi askel- tai sykemittarista. Sopivat vaatteet ja hyvät kengät (+mahdollinen seura) on kaikki mitä tarvitset. Luontoon pääsee lähes jokaisen kaupungin keskustastakin yleensä muutamassa minuutissa, ainakin Suomessa.

7. Kokeile meditaatiota, mindfulness-harjoitteita tai jotain muuta mieltä rauhoittavaa menetelmää

Erilaiset rentoutuslevyt ovat monelle helpoin tapa aloittaa rentoutumisharjoitukset. Erilaisia rentoutuslevyjä on saatavilla verkkokaupoista CD:nä tai suoraan älypuhelimeen ladattavina MP3-tiedostoina. Rentoutuslevyt voivat perustua puherentoutukseen, musiikkiin, erilaisiin taajuusvaihteluihin tai näiden yhdistelmiin.

Meditaatioon tai mindfullness-harjoituksiin voit perehtyä erilaisilla kursseilla tai kirjoista. Voit myös halutessasi osallistua erilaisiin viikonloppuretriitteihin, joissa voi olla meditaation lisäksi mukana mm. joogaa ja saunomista.

8. Ravintolisät

puhdas

Puhdas+ sarjasta löytyvät teaniini, c-vitamiini ja fosfatidylseriini tukevat kaikki elimistöä stressinhallinnassa alentamalla mm. kortisolitasoa ja rauhoittamalla elimistöä – teaniinin vaikutuksen huomaa yleensä jo samana päivänä.

Lisää teaniinista voit lukea tästä linkistä
https://examine.com/supplements/Theanine/

Fosfatidylseriinistä löytyy tutkimustietoa tästä linkistä
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2503954/

Puhdas+ jauhemuotoiset tuotteet ovat täysin lisäaineettomia, mukana ainoastaan vaikuttava aine. Lisäksi jauhemuotoiset tuotteet ovat huomattavasti edullisempia kuin markkinoilla olevat tabletti- tai kapselimuotoiset tuotteet.

Tilaa omat Puhdas+ -tuotteesi täältä!