Kirjoittaja: Sami Sundvik

Vatsan ja suoliston erilaiset ongelmat ovat hyvin yleisiä – lähes joka toinen lääkärin vastaanotolla käyvistä valittaa erilaisia vatsaongelmia varsinaisen lääkärissä käynnin syyn lisäksi. 

Miksi ongelmat ovat niin yleisiä, ja mitä niille voi tehdä ?

1. Kokeile kolme viikkoa viljatonta ruokavaliota

Vaikka täysjyväviljoja suositellaan usein hyvänä kuidun lähteenä, täysjyväviljat eivät sovi kaikille. Viljan sisältämä gluteeni voi aiheuttaa oireita vaikkei sinulla olisikaan keliakiadiagnoosia, ja ns. FODMAP-hiilihydraatit voivat myös aiheuttaa monenlaisia hankalia vatsaoireita.

Jätä ruokavaliostasi pois ruis, ohra ja vehnä – kaurakaan ei välttämättä sovi kaikkein herkkävatsaisimmille. Parempia hiilihydraatin lähteitä ovat mm. tattari, riisi, bataatti, hirssi ja kvinoa.

2.  Varaa riittävästi aikaa ruokailuun

Pureskele ruoka aina huolellisesti, pyri rauhoittamaan ruokailuun käyttämäsi aika. Sulje tietokone, laita puhelin pois ja keskity nauttimaan ruoasta – ja hyvästä seurasta, jos et ruokaile yksin.

3.  Kokeile lämpökäsittelemätöntä omenaviinietikkaa

33201

Lämpökäsittelemätön (eli ns. raaka) omenaviinietikka on yksi parhaita luonnon apuvälineitä vatsan ja suoliston hyvinvointiin.

Omenaviinietikka tukee elimistön omaa entsyymituotantoa ja suolahappotuotantoa. Omenaviinietikka voi auttaa myös mm. tasoittamaan verensokeria.

Omenaviinietikkaa voi käyttää esimerkiksi oman salaatinkastikkeen pohjana – tarvitset lisäksi vain laadukasta öljyä (esimerkiksi oliiviöljy, kurpitsansiemenöljy tai hamppuöljy) ja mausteita. Toinen vaihtoehto on nauttia ruokalusikallinen omenaviinietikkaa vesilasilliseen sekoitettuna, noin 15 minuuttia ennen ruokailua

4. Lisää ruokavalioosi hapankaalta ja laadukas probioottivalmiste

Hapankaali on paras luontainen probioottien lähde – erilaisten jogurttien ja mehujuomien probioottimäärät ovat pieniä, ja lisäksi niissä on yleensä paljon lisättyä sokeria, lisäksi mahdollisesti muita lisäaineita.

Jos hapankaali maistuu suussa aluksi liian voimakkaalta, kokeile sekoittaa sitä muihin vihanneksiin – tai lisää siihen esimerkiksi ripaus suolaa ja vasta rouhittua mustapippuria.

Lisäksi suosittelen lisäämään ruokavalioon hyvän bakteerikannan tueksi laadukkaan probioottivalmisteen.

Boulardii-hiivaprobiootti tukee elimistön hyvää bakteerikantaa, loistava tuote koko perheelle – varsinkin ulkomaanmatkojen yhteyteen, mutta sopii käytettäväksi läpi vuoden.

Boulardii-probiootti kestää muista probiooteista poiketen myös lämmmintä ruokaa, eli sen voi ottaa myös ruokailun yhteydessä.

puhdas

5.  Kokeile kolme viikkoa maidotonta ruokavaliota

Jos neljä ensimmäistä ohjetta eivät vielä auta, kokeile seuraavaksi kolme viikkoa täysin maidotonta ruokavaliota – maitotuotteiden vaihtaminen laktoosittomiin ei välttämättä riitä, ongelma voi olla myös maidon sisältämässä proteiinissa, eli kaseiinissa.

6. Käytä riittävästi vatsaystävällisiä kuituja

Iloinen vatsa tarvitsee noin 25-30 g kuituja. Parhaita kuidun lähteitä ovat kotimaiset marjat ja vihannekset sekä juurekset. Vatsaystävällisiä kuituja saa lisäksi esimerkiksi avokadoista, pähkinöistä ja manteleista.

Jos epäilet ettet saa ruokavaliostasi riittävästi kuitua, akaasiakuitu on helppo ja vatsaystävällinen kuitulisä. Se on täysin gluteeniton, sekoittuu helposti nesteeseen eikä se turpoa. Akaasiakuidun voi sekoittaa vesilasilliseen, tai esimerkiksi smoothien joukkoon.

Näillä yksinkertaisilla vinkeillä voit helposti ja nopeasti tukea vatsasi hyvinvointia. Muista että kaikki hyvinvointi lähtee vatsasta – sen takia siitä kannattaa pitää hyvää huolta, joka päivä.