Vuosi on alkanut vauhdilla ja osalla meistä myös mahdollisesti uuden urheiluharrastuksen parissa. Pitkän tauon jälkeen, tai aloittaessa uutta liikuntaharrastusta, on tärkeää muistaa lihashuollon merkitys. Jotta harrastus ei loppuisi heti alkuun särkyjen, kolotuksen ja vammojen takia, niin ohessa muutama vinkki palautumiseen.

Lämmittely ennen treenejä parantaa lihasten suorituskykyä ja kiihdyttää verenkiertoa. Riippuen siitä, kuinka tehokas treenisi on, valmistaudu lämmittelyyn huolellisesti. Esimerkiksi ennen juoksua kävelemällä ripeästi noin 5 min ajan valmistat lihakset kovempaan koitokseen. Ennen rankempaa lihastreeniä voit lämmitellä esim. kuntopyörällä 10 minuuttia.

Ravinnolla on tärkeä osa palautumisessa ja lihakset tarvitsevat polttoaineeksi hiilihydraatteja, lihasten korjaamiseen proteiineja ja lihasten tulehdusta estämään oikeanlaisia rasvahappoja.

Venyttely ja hieronta treenien jälkeen ovat erittäin tärkeässä roolissa. Hyvä kotikonsti on käyttää ns. foamrollereita lihaskalvojen kireyksiin. Säännölliset käynnit lihashuoltajalla maksimoivat palautumisen sekä ehkäisevät vammoilta ja loukkaantumisilta.

ahti-mikael-alaviisto-1024x680-2

Autamme sinua pitämään huolta itsestäsi arpomalla 80 minuutin hierontakäynnin Urheiluhierontaa.fi vastaanotolle Töölöön, Helsinkiin.

Kommentoi blogikirjoitusta ja kerro omat vinkkisi, joilla säilytät motivaatiosi liikkumiseen. Osallistu arvontaan viimeistään 6.3.

Hauskaa treeniä ja tervetuloa!

Ahti Kallio
koulutettu hieroja, urheiluhieroja sekä klassiseen osteopatiaan erikoistuva.
www.urheiluhierontaa.fi