Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto valitsee vuosittain mm. vuoden rohdoskasvin. Vuoden 2015 rohdoskasviksi on valittu spirulina!

Meren pohjallaSpirulina on makean veden pienen pieni mikrolevä. Spirulinan sukuun kuuluu useita eri kasveja, muta yleisimmin rohdoksena ja elintarvikkeena näistä käytetään neljää, jotka ovat Spirulina maxima, Spirulina platensis, Spirulina pacifica ja Spirulina azteca. Spirulinaa esiintyy villinä, sekä sitä viljellään monipuolisuutensa vuoksi ravinto- ja rohdoskasvina.

Spirulinaahan on jo atsteekkien aikana käytetty ravintona, mutta historiaa tutkiessa on huomattu, että jostakin syystä sen käyttö kuitenkin lopetettiin 1600-luvulle päästessä. Tutkijat epäilevät, että päivittäinen käyttö on tuolloin lopetettu järvien kuivuttua uudenlaisen viljelyn tieltä. Ehkäpä se onkin tuolla aikakaudella ollut harvinainen herkku? Nykyään spiruliinaa tuotetaan Yhdysvalloissa (Haivaiji), Aasiassa (esim. Thaimaa) ja Intiassa.

Mitä tämä Vuoden 2015 Rohdoskasvi sitten sisältää?

– 60 – 70 % on hyvin imeytyvää proteiinia (kuivatussa spirulinassa)
– 20 % hiilihydraattia
– 2 – 3 % rasvaa
– loput, n. 10 % vitamiineja

Pilkotaanpa vielä hieman:

– 17 eri aminohappoa, joiden mukana kaikki 8 välttämätöntä aminohappoa
– A-vitamiinia
– B1-vitamiinia
– B6-vitamiinia
– B9-vitamiinia
– B12-vitamiinia
– E-vitamiinia
– K-vitamiinia
– beetakaroteenia
– mineraaleja, kuten fosforia, kaliumia, magnesiumia, mangaania, rautaa ja sinkkiä
– jopa 2 % klorofyllia eli lehtivihreää (kuivatusta spirulinasta)!

Spirulina-jauhe

Spirulinaa kuivattuna jauheena

Spirulinaa saa jauheena, puristeena sekä kapseleina. Sitä löytyy myös useiden viherjauheiden osana. Spirulinapuristeita voi syödä sellaisenaan tai niellä kokonaisena. Jauhettuna sitä voi laittaa mihin vain mieli juolahtaa, vaikkapa kastikkeisiin (erityisesti salaatinkastikkeet ja kylmät kastikkeet), smoothieihin, keittoihin, leipätaikinaan jne. Myös makeisiin herkkuihin voi sitä varovaisesti laittaa, kunhan muistaa sen värjäävät ominaisuudet. Vihreä kakku ei välttämättä ole haluttu lopputulos, mutta toisaalta spirulina on myös oivallinen luonnon väriaine!

Spirulinaa voi käyttää vaikkapa osana vihersmoothieta! Kuvassa omena-pinaatti-vihersmoothie

Spirulinaa voi käyttää vaikkapa osana vihersmoothieta! Kuvassa omena-pinaatti-vihersmoothie

Spirulinan sisältämät rikkipitoiset aminohapot ja fykosyaani toimivat kehonpuhdistajina. Tämän vuoksi spirulinaa käytetään erinomaisen ravintoarvonsa lisäksi myös kehonpuhdistajana, puhdistuskuurina tai puhdistuskuurin osana. Kolmantena käyttötarkoituksena on spirulinan antioksidanttivaikutukset sen sisältäessä beetakaroteenia ja runsaasti klorofyllia. Neljäntenä mainittakoon sen prebioottinen vaikutus. Näiden kaikkien lisäksi spirulinasta on tehty paljon tutkimuksia liittyen painonhallintaan, kolesteroliin, joihinkin viruksiin jne.

Jopa WHO, eli Maailman Terveysjärjestö ja YK, eli Yhdistyneet Kansakunnat ovat todenneet spirulinan edut ravitsemuksessa. NASA ja Euroopan avaruusjärjestöt taas ovat ehdottaneet spirulinaa viljelykasviksi pitkäaikaisille avaruuslennoille!

Spirulina onkin siis todellista superruokaa sen monine vaikutuksineen, niin rohdoskasvina, kuin muissakin tarkoituksissa!

Lue lisää spirulinasta sivuiltamme sekä Ravintolisätiedotus -verkkosivuilta!
www.hyvinvoinnin.fi/spirulina
www.ravintolisatiedotus.fi