DIY proteiinipatukoiden vinkistä kuuluu kiitos Janille!

Omanlaiset proteiinipatukat gluteenittomana ja laktoosittomana saa tehtyä itse.

Tarvitset:

  • Tummaa suklaata
  • Soijaproteiinijauhetta
  • Pähkinöitä

(Määrät oman maun mukaan kokeilemalla)

Ohje:

Sulatetaan suklaa ja sekoitetaan soijaproteiini ja pähkinät.
Valetaan leivinpaperin päälle patukoiksi.
Leivinpaperista saa myös hyvän kääreen patukalle.

DIY proteiinipatukka ainekset

Siispä testailemaan! Omiin proteiinipatukoihini valitsin joulun kunniaksi laktoositonta ja gluteenitonta Leaderin Omena-Kaneli soijaproteiinijauhetta, suklaan virkaa toimittaa ekassa testisatsissa Green & Blackin luomu Tumma suklaa 70%, ja pähkinät tulevat Organic Health Luomu luksuspähkinäsekoituksesta. Proteiineja, pähkinöitä ja suklaita voit tietysti vaihdella täysin omien tarpeidesi ja mieltymystesi mukaan! Omat suklaavalintani ovat molemmat valmistettu ilman maitoa ja viljoja, kuitenkin Green & Blackin tumma suklaa saattaa sisältää jäämiä maidosta ja viljasta, ja toisen testisatsin Bonvita Luomu Karpalo-tummasuklaa saattaa sisältää jäämiä maidosta. Vimpan päälle maidotonta suklaata ovat ainakin valikoimistamme löytyvät Plamilit ja raakasuklaat, ja miksei käyttöön sopisi ihan puhdas kaakaomassakin. Variaatioitahan patukoista voi tehdä ihan loputtoman monia raaka-aineita vaihtelemalla.

suklaata ja pähkinöitä

Ensimmäiseen testisatsiin sulatin levyllisen, eli 100 g suklaata. Sulaneeseen suklaaseen sekoittelin proteiinijauhetta noin 3/4 dl, ja pähkinöitä noin 40 g. En edes alkanut murskaamaan pähkinöitä, sillä halusin patukoista hieman ihanien Be Kind -patukoiden tyylisiä. Ulkonäöllisesti omat patukkani tosin jäivät valovuosien päähän Be Kindeista, mutta onpahan kokonaisia pähkinöitä. 🙂 Sitten vain läjiksi leivinpaperille ja jääkaappiin jähmettymään. Parin tunnin jähmimisen jälkeen jääkaapista ilmestyi ihan uskottavia kasoja!

Ensimmäiset patukat

Ihan herkuttelukamaksi nämä kyllä näillä sekoitussuhteilla menivät. Protskua ja pähkinää olisi voinut olla enemmänkin. Hyviä, mutta omaan makuuni hiukan liian makeita. Kokeillaanpa toista versiota…

Maustamaton soijaproteiini olisi ollut ihanteellinen tähän toiseen testiversioon, mutta sitä ei sattunut kaapissa olemaan. Saatavilla oli kuitenkin Puritionin heraproteiinipohjainen, siemeniä ja pähkinöitä sisältävä Bodysculpt Supershake Kookos, joten testataan tällä! Laktoosittomia nämä patukat eivät siis ole, gluteenittomia kylläkin.

Kakkosversioon tuli siis 100 g Bonvita karpalosuklaata, 1 dl Purition Supershakea ja 60 g pähkinöitä, tällä kertaa vähän pienemmäksi vasaroituina. Jääkaappiin mennessään ”patukat” olivat vähintään mielenkiintoisen näköisiä, kuten ehkä kuvitella saattaa, joten jääköön tämä vaihe kuvaamatta. 😉

DIY proteiinipatukka

Ja NYT alkoi maku ja koostumus olla kohdillaan! Itseasiassa tähän suklaan määrään olisi varmaan saanut vielä enemmänkin kuivaa tavaraa upotettua mukaan, mene ja tiedä. Näin jälkiviisaana voisi myös todeta, että tähän jälkimmäiseen versioon olisi voinut sopia vielä ripaisu laadukasta suolaakin mukaan. Näitä on pakko varioida vielä lisää myöhemmin!

Millä raaka-aineilla koostaisit omat proteiinipatukkasi?