Kollageeni on tukikudosten eli sidekudoksen, rasvakudoksen, luukudoksen, verikudoksen ja rustokudoksen proteiinia. Noin 30 – 40 % kehon proteiineista on kollageenia ja näin ollen se on kehon yleisin proteiini. Sitä esiintyy esimerkiksi ihossa, elinten ympärillä ja luussa sekä rustossa ja jänteissä. Kollageeni antaa oman tärkeän osansa kehon kudoksien mekaaniselle kestävyydelle. Yleisesti voit lukea kollageenista hieman lisää vaikkapa täältä. Tässä jutussa keskitytään kuitenkin kollageeniin ihon kautta.


Rypyt?

Ihon ollessa terve ja nuori, noin 70 – 75 % siitä on kollageenia. Ihmiskeho alkaa menettää kykyä valmistaa kollageenia 25 – 40 vuoden iässä ja tämä usein näkyy ulkoisesti ryppyinä. Ryppyjen muodostuminen kuitenkin johtuu normaalista ja luonnollisesta aineenvaihdunnasta niin ikään. Soluhengityksen aikana syntyy mm. kuona-aineita, jotka tekevät hallaa ihon soluille ja näin kollageeni hapettuu.


Kollageenia ruoasta?

Tässä kohtaa alkaa keskustelu, että mitä sitten pitäisi syödä, jotta kollageenin tuotanto ei hidastuisi tai hidastuisi hitaammin. Yleisesti sanotaan, että syökää värikkäitä kasviksia ja marjoja. No nämä ovat totta toki kehollemme erittäin hyväksi, mutta ei niistä kollageenia saa. On niillä silti totta kai tärkeä tehtävä ihon kannalta ja jopa sen kollageenin. Kollageeni ei toimi ilman C-vitamiinia ja muutoin iho tarvitsee paljon erilaisia ravinteita ja vettä. Kollageenin synteesiin tarvitaan aina C-vitamiinia ja sitähän värikkäissä kasviksissa ja marjoissa myös on. Eli palataan kysymykseen, mitä pitäisi syödä saadakseen kollageenia?

Kun kasviksista on päästy ja todettu, että niissä ei kollageenia juurikaan ole, niin jossain on todettu, että kollageenia saa sitten muiden eläimien samoista osista kuin missä sitä ihmiselläkin on. Tämä on totta, eli vaikkapa kanannahassa on kollageenia, eli pitäisikö siis syödä vaikkapa sitä kanannahkaa, jotta ihmiset saavat siitä kollageenia? No, vaihtoehto sekin.

Ihminen tuottaa itse tarvitsemansa kollageenin keholle annetuista rakennusaineista. Kollageeni muodostuu aminohapoista ja nämä rakennusaineet vaativat C-vitamiinia kollageenin syntyyn. Näistä muodostuu loppujen lopuksi kollageeni. Ihmisen tulee siis syödä ruokia, jotka sisältävät kollageenin muodostukseen vaadittavia aminohappoja sekä C-vitamiinia. Ihmisen syödessä ruokaa, joka sisältää kollageenia, keho pilkkoo sen aminohapoiksi ja jos keho tarvitsee kollageenia, alkaa se sitä tuottamaan saamistaan aineksista. Eli kollageenia sisältävää tuotetta syödessä keho ei osaa käyttää sitä hyväkseen, vaan pilkkoo sen muiden proteiinien mukana.

Kollageenilisät?
Kollageenilisissä on usein kollageeni pilkottu aiemmin mainittuihin aminohappoihin eli hydrolysoitu. Näistä aminohapoista, hydralysoidusta kollageenista keho saa kollageenin helposti muodostettua. Usein näihin valmisteisiin on lisätty myös C-vitamiinia, koska ilman sitä kollageenin muodostuminenhan ei ole mahdollista. Lisäksi joissakin kollageenivalmisteissa on muita ihon ja/tai kehon hyvinvointiin liittyviä tukiaineksia.

Tottahan toki ihon hyvinvointiin liittyy niin moni muukin asia, kuin kollageeni ja
kollageeni taas tekee kehossamme paljon muutakin kuin pyrkii pitämään ihon rypyttömänä. Niistä ehkäpä joskus jossakin toisessa blogauksessa!