Viikonloppuisin on joskus mukava herkutella ja suomalaisten perinteisiin ”mättö”herkkuihin kuuluukin pitsa. Yleensä pohja tehdään vehnäjauhoista ja päälle kasataan roppakaupalla lihaa ja juustoa. Joten miltä kuulostaisi pitsasta tehty vegaaninen versio kvinoapohjalla? Ainakin nopeasti mietittynä se omaan korvaan kuulostaa terveellisemmältä ja paremmalta vaihtoehdolta eettisesti. 

Koska mieheni ei aina innostu näistä vegaanisista versioista, tein hänelle samalla kvinoapohjalla oman pitsansa. Molemmat yllätyimme siitä, kuinka täyttävä kvinoapohja oli. Lounasaikaan nautittu pitsa piti nälän poissa pitkään, vasta alkuillasta alkoi nälkä hiipiä. Kvinoanmaku on pitsapohjassa aika hallitseva, varsinkin jos vertaa makua tavalliseen vehnäjauhopohjaan. Kvinoan pähkinämäinen maku tulee hyvin esiin ja tuo erilaisen makuelämyksen, mutta ei millään tavalla huonon. 

Leivoin nyt ensikertaa kvinoajauhoilla ja sen rakenne poikkesi tavallisista jauhoista, sillä sitkosta siinä ei ole perinteisiin jauhoihin verratuna paljoa. Jouduin pitsapohjia pellille taputtaessa turvautumaan pieneen määrään vehnäjauhoja. Gluteenitonta kvinoapitsapohjaa tehdessä voi käyttää apuna gluteenittomia jauhoja. Koska vegaanisessa pitsassa ei eläinperäisiä ainesosia ole lainkaan, korvasin juuston oluthiivahiutaleista ja soijakermasta tehdyllä seoksella. 

Vegaaninen pitsa kvinoapohjalla (1 iso pohja)

Pohja:

3dl kvinoajauhoja
v
että (sen verran, että jauhoista tulee sopivan taikinamaista)
1 rkl oliiviöljyä
½ tl leivinjauhetta
Vehnäjauhoja pohjan taputtelua varten

Esipaista pohjaa hetken aikaa kuumassa uunissa. Mitä kuumempi, sen parempi. Esipaistamisen jälkeen täytä pitsa haluamillasi täytteillä

Täytteeksi:

Tomaattimurskaa
Kirsikkatomaatteja
Paprikaa
Sieniä
Oliiveja

Juustonkorvike:

Sekoita haluamasi määrä oluthiivahiutaleita ja soijakermaa keskenään, niin että sekoitus on paksuhkoa, mutta silti vielä juoksevaa.  Suolaa voit halutessasi lisätä. Itse en lisännyt suolaa.

Koko komeus kuumaan uuniin, itse paistoin pitsaa noin 13 minuuttia, otin sen uunista ulos ja kuuma pelti poltti patalappujenkin läpi peukalooni palohaavan. Joten reseptiin lisään vielä oreganon lisäksi laastarin ja palovammoja tehokkaasti hellivän arganöljyn

WP_20131109_002 WP_20131109_005

Itselleni tehty vegaaninen pitsa kvinoapohjalla onnistui hyvin ja taltutti pitsanhimon terveellisenä versiona mainiosti. Rohkeasti siis kokeilemaan kvinoajauhoja pitsapohjiin ja muihin leipomuksiin. Varokaa vain niitä kuumia uunipeltejä 😉